Repetitiedag en feest 15 jaar Blaasknarren

Op zondag 15 oktober, om half tien, zou er verzameld worden in De Vrolijke Noot, waar al een handje vol leden “een natte rug” had, druk in de weer met het voorbereiden van de zaal en diverse benodigdheden voor de verzorging van de innerlijke mens. Om de genoemde tijd kwamen de leden dan ook binnen druppelen en na een lekker kopje koffie ving om 10:00 uur de repetitie aan, onder leiding van onze instructeur Hans Dubbelaar. Op deze dag werden onze nieuwste nummers bijgeschaafd. We waren met volle bezetting, hetgeen natuurlijk altijd bijdraagt aan een optimale repetitie. Zoals het de Blaasknarren betaamt, hing er ook een ontspannen en gezellige sfeer en ook het weer was ronduit zomers: “Nazomer met subtropische temperaturen als gevolg van een orkaan bij Ierland”, zo was op het nieuws te horen. Nou… dan mag het van mij wel vaker in Ierland gaan waaien (hahaha). De pauzes werden hierdoor lekker buiten in het zonnetje doorgebracht, wat voor de tijd van het jaar heel bijzonder genoemd kan worden. Het doel van de repetitiedag was vooral om onze nieuwste nummers bij te schaven, wat aardig gelukt is, al zeggen we het zelf (ja toch, Hans?). Zo was er van de nieuwste nummers ook een setje samengesteld, om de feestavond muzikaal mee te openen. Om klokslag 12 uur arriveerde Opa Wassink, die gezellig kwam helpen met alles wat de horecacommissie op stapel had. Samen met Geertje ging hij dan ook meteen aan de slag om de lunch te verzorgen en deze liet dan ook niets te wensen over! Naast het broodjesbuffet kon er ook een kroketje, frikandel of kaassoufflé genuttigd worden met natuurlijk een glaasje melk of sap en ook de fruitschaal ontbrak niet voor de nodige vitamientjes. Kortom, als je iets tekort kwam, was het je eigen schuld! Verder gewoon lekker gerepeteerd met z’n allen en om kwart over drie was de repetitie ten einde, waarna wij met vereende krachten de vloerkleden opborgen en de zaal in no-time in orde maakten voor het jubileumfeest, terwijl onze top koks Wilfred en zijn pa zich ontfermden over het Grieks buffet, waarvoor de ruimte tegenover de toiletten voor iedereen even een “no go-area” was voor onbevoegden.

Na deze bedrijvige pauze was het tijd voor een drankje en kwamen de genodigden binnen lopen, die hartelijk werden verwelkomd door de feestcommissie, Yvonne Schaareman en Harmen Adema, en meteen voorzien werden van een welkomstdrankje. Om 16:10 uur was het al leuk druk en met ons miniconcert van 20 minuten, wat Hans op een leuke manier aan elkaar praatte. Na het concert volgde een openingswoordje van Yvonne, waarna het woord was aan bestuurslid Linda, waarbij alle Knarre-muzikanten een pakje op naam kregen uitgereikt, die we na een teken tegelijkertijd open mochten maken. En wat zat er in? Tja, zoals gezegd: bij een feestje hoort muziek en bij een jubileum horen cadeautjes én… bij een nieuw lustrum hoort een frisse nieuwe look! De rode T-shirts tot de verleden tijd en zijn wij vanaf nu te bewonderen in het groen. We zijn er blij mee! Hierna volgde een uitgebreide toespraak van onze muzikaal leider Hennie, met onder meer een terugblik naar het verleden vanaf de oprichting en een woord van dank aan ieder, die door de jaren heen haar/zijn steentje heeft bijgedragen. Ook lanceerde hij een nieuw begrip binnen onze club en enkele seconden later was dit nieuwe begrip dan ook een feit: DE OPPERKNAR! Deze benoeming werd toebedeeld aan Mart Roozenburg. En terecht! Want alweer sinds jaar en dag zet Mart zich op alle mogelijke fronten in voor de club en moet het balletje heel raar rollen, wil hij een activiteit met of voor de club overslaan! “Mart, onwijs gefeliciteerd namens alle Knarren: je hebt hem verdiend!”

Daarna was het woord aan Wilfred, die de aanwezigen hartelijk uitnodigde om deel te nemen aan het Grieks Buffet uit eigen keuken. Het was top! En na het eten kon je nog een chocolade- of aardbeienijsje halen aan de bar. En verder was het nog gezellig met elkaar borrelen, waarna men moe, maar voldaan van een geweldige jubileum dag, druppelsgewijs aftaaide.

Ed Gahr

Klik hier voor de foto’s 

Play-in Stompcity Music 

Vandaag was de 2e Play inn van Stompcity Music. Om 9.00 waren de 1e leden aanwezig om alles klaar te zetten, we waren net als vorige keer weer te gast op het Veurs Lyceum in Leidschendam. Vanaf 10.00 kwamen de eerste mensen binnen lopen, tientallen hadden zich ingeschreven voor deze leuke en vooral muzikale dag. Bij binnenkomst kreeg iedereen zijn muziek uitgereikt en een leuke goodiebag mede mogelijk gemaakt door sponsering van: Visual Print, Full-Score, MC Solutions en Scholtes fotografie Na een lekker bakkie koffie en een plak je cake was het tijd voor het eerste gedeelte van de dag. Onder leiding van Frank van der Poel gingen we werken aan de techniek, Frank vertelde ons over je ademsteun en hoe je het best je lucht kon gebruiken. Gebruik makend van de pyramidales spier kan je veel natuurlijker je adem/lucht gebruiken met spelen. Na wat oefeningen en tips zijn we dit gaan toepassen op het nummer “Dat ene moment” je merkt met spelen echt verschil maar dit constant toe blijven passen zodat het automatisme wordt blijft de uitdaging.

Inmiddels was het tijd voor de lunch, dit was super goed geregeld door middel van een Food Truck. Lekkere wraps en een lekker soepje verzorgd door Mobi Food. De wrap was voor de een wat pittig en de ander vond hem lekker maar vooral voeden het goed.

Na de pauze gingen we verder onder leiding van Michel Guldenmundt, Michel had 8 nummers uitgezocht om mensen met de verschillende stijlen van muziek kennis te laten maken. Van een ¾ maat tot een Samba, van een 6/8 maat tot een mars alles kwam voorbij. Met veel interesse werd er geluisterd naar de uitleg van Michel, met het gebruikelijke geintje tussen door. 1 van de nummers die we speelden “Wie kan mij vertellen” van Andre Hazes jr. is speciaal geschreven door John van Ree van Full-Score.nl voor deze Play Inn. Alle aanwezigen hebben dit arrangement ook mee naar huis gekregen, we zijn benieuwd hoe vaak we het terug gaan horen. Na een korte pauze werden de laatste nummers door genomen en was het al weer tijd om alles door te spelen. De 8 nummers hebben we daarmee niet gehaald want het was al ruim over 4 uur toen we stopte maar dat was geen probleem. Iedereen had genoten van de muziek en de uitleg. Na het opruimen van de instrumenten was er nog tijd voor een borreltje en een hapje en toen was het al weer tijd om naar huis te gaan.

Ik wil de organisatie van de Play Inn een dikke veer geven voor deze super play inn, alles was perfect geregeld. Ik hoop dat iedereen het net zo naar zijn zin gehad heeft als ik en wie weet tot een volgende keer.

Mark van Niel

Klik hier voor de foto’s 

Ooievaarsrun 2017

De alom bekende Ooievaarsrun werd voor het eerst georganiseerd in september 1987 en de eer en genoegen was aan De Blaasknarren om aan de 30ste editie, en tevens de 30ste verjaardag van dit schitterend mooie evenement, deel te nemen.

Op zaterdag 16 september 2017, om 10:50 uur, vertrokken wij dan ook met de bus richting de 1ste visafslag te Scheveningen. Het was van groot belang om op tijd te vertrekken in verband met de vele afzettingen, omleidingen en verkeersdrukte, waar onze chauffeur Wim zoals gewoonlijk zijn hand niet voor omdraaide. Aangekomen bij de visafslag werden wij naar een aan ons toebedeelde parkeerplaats gedirigeerd, waar wij de instrumenten uitlaadden en naar binnen mochten om onze instrumenten een veilig plekje te geven, waarvoor ook een aparte ruimte was aangewezen achter het zo genoemde “Foundation Spelletjesplein”. Men was nog druk bezig met het in orde maken van de feestzaal en het testen van de geluidsapparatuur, dus het was nog erg rustig. Wel grappig om dan op datzelfde moment live-filmpjes te ontvangen van de mega-drukte bij het beginpunt aan de Kerketuinenweg en elders op de route! Wij mochten in elk geval beginnen met een lekker bakje koffie.

Om twaalf uur werd de eerste run verwacht en om die tijd openden wij dan ook ons eerste “muzikale buffet” met Adio Amore. We hadden er zin in en volgens mij straalden wij dat ook aardig uit. De eerste run kwam aan, de zaal stroomde leuk vol met publiek en het feest kwam eigenlijk meteen op gang! En zo hoort het ook. Na een behoorlijke set te hebben gespeeld, nam de disco het over en mochten wij ons tegoed gaan doen aan een lunchpakket en een gezellig drankje. Even later volgde een demonstratie van dansgroep IKC-Bamboe, waarbij ook onze Knarredames hun danstalenten even dunnetjes uit de kast haalden op de dansvloer. Op dat moment stonden wij ook te wachten op de tweede run, want onze taak voor deze dag was om alle vier de runs binnen te halen. Verspreid over de middag hebben wij dan ook vier (royale) sets gespeeld. Geen vaste sets, maar losse nummers op aanwijzing van onze muzikaal leider Hennie. Lekker relaxed. Naar gelang de runs binnen kwamen, werd het drukker en drukker en in de middag was de zaal dan ook helemaal afgestampt en het was één groot feest! Geweldig om mee te maken en geweldig om dit voor deze mensen te mogen doen!

Om een lang verhaal kort te maken: we hebben veel gespeeld en ook heel veel lol gehad. En als je iets tekort kwam, dan was het toch echt je eigen schuld. Zoals altijd was het weer tot in de puntjes geweldig georganiseerd en wij hopen dat er nog heel, heel veel Ooievaarsruns mogen volgen, want een evenement als dit mag natuurlijk nooit verloren gaan! Wij bedanken de organisatie voor de gastvrijheid.

Ed Gahr

Klik hier voor de foto’s 

 

 

 

Club BBQ

Het zonnetje schijnt, de lucht is blauw…… dus wat doe je dan? Juist lekker barbecueën. Dit jaar stond de jaarlijkse barbecue van Stompcity Music gepland op 26 augustus. Dit bleek goed getimed te zijn want de weergoden hadden er ook zin in.

Diverse Blaasknarren met aanhang waren er al toen De Blaasbalgen terug kwamen van hun optreden. Ook hier sloot nog diverse aanhang bij aan en wat oud leden en invallers waren ook uitgenodigd. De barbecue was al aangestoken en Wilfred en Opa stonden al weer druk vlees te braden. Na een kort maar krachtig woordje van onze voorzitter was het tijd om aan te vallen. Heerlijke salades, lekker stukje stokbrood, patatjes, vlees en garnalen op een stok lagen op ons te wachten. Van een drankje werden we snel voorzien en iedereen stond of zat gezellig te praten en eten. Na dat al het vlees op was bleek er ook nog heerlijk ijs of koffie te zijn. Toen dit er ook in zat begonnen de eerst al weer huiswaarts te gaan om even uit te buiken.

Ik wil bij deze iedereen bedanken die deze barbecue mogelijk gemaakt heeft, ga geen namen noemen want anders vergeet ik misschien iemand en dat wil ik niet op mijn geweten hebben. Dus bij deze nogmaals bedankt en complimenten voor de goede organisatie en uitvoering. Helaas konden niet alle leden er bij zijn en voor degenen die niet geweest zijn, je weet niet wat je gemist heb! Hopelijk volgend jaar weer zo’n gezellige barbecue en dan zeker met ook weer van dit mooie weer.

Mark van Niel

\

Klik hier voor de foto’s 

Festival Blazen aan de haven

Op zaterdag 17 juni 2017 was het weer zo ver: een optreden van De Blaasknarren. Om 14:45 uur vertrok de bus richting Sassenheim, waar wij werden verwacht om deel te nemen aan een heuse primeur: de aller eerste editie van het festival “Blazen aan de Haven”, georganiseerd door De Flierefluiters Sassenheim en Stichting Horeca Sassenheim. Het was heerlijk zomerweer en we hadden er allemaal zin in! Aangekomen op de plaats van bestemming, de Oude Haven, konden wij onze instrumenten in een tent stallen, waarna we voorzien werden van consumptiemuntjes. Voordat wij onze eerste set mochten presenteren was er nog voldoende tijd over om het plein een beetje te verkennen en een drankje met elkaar te drinken. De Oude Haven is een erg leuk, pittoresk en gezellig plein, moet ik zeggen. En daar bevond zich dan natuurlijk ook het podium, in de vorm van een open vrachtwagen.

Om 16:00 uur ging het eerste orkest van start en door de uitval van een orkest was daarna meteen de beurt aan ons. Naar ons idee “gleed ons setje er lekker door” en daarna volgde een royale pauze, waar we dankbaar gebruik van maakten, gezien het geweldig mooie weer. Ook waren alle deelnemers vooraf verzocht hun aandacht kritisch te besteden aan de andere orkesten (wat de meesten volgens mij toch wel doen), want ieder orkest kreeg drie veren, die zij aan een ander orkest mochten toebedelen, waaruit uiteindelijk dan een orkest naar voren moest komen die in aanmerking kwam voor een nieuw verzonnen prijs door de Flierefluiters: De Veer In Je Reet Prijs!

Zoals Bert ons al had geïnformeerd, was er ook door de organisatie aan ons avondeten gedacht. Wij mochten dan ook om 17:30 uur allemaal een lekker bord nasi met saté opscheppen en aan een lange tafel opeten. En het smaakte prima, moet ik zeggen! Geweldig verzorgd!

We werden geacht om twee sets te spelen en de tweede set brachten wij dan ook omstreeks 19:00 uur ten gehore. Die ging naar ons gevoel wat stroever dan de eerste set, maar toch hebben we die er ook niet slecht van af gebracht. De sfeer zat er goed in, we zaten lekker in ons vel en het publiek deed lekker mee. Dat is toch waar je het voor doet en wat wil je eigenlijk nog meer…

Om een uur of half tien was het tijd voor de prijsuitreiking. De “Veer In Je Reet Bokaal” werd in de wacht gesleept door Dubent en alhoewel wij niet verwacht hadden te winnen, werden wij wel als eerste genoemd. Als dat geen grote eer is, dan weet ik het ook niet meer (hahaha).
Voor de belangstellenden was de uitslag als volgt:

1. Toontje Ongeregeld
2. RODL
3. De Contactpuntjes
4. De Stropers
5. Dubent
6. Valse Loch
7. De Blaasknarren

Tot slot willen wij graag Toontje Ongeregeld feliciteren met de eerste prijs en Dubent met de Veer In Je Reet Prijs. En ook willen wij de Flierefluiters bedanken voor deze geweldige dag.

Ed Gahr

 

Klik hier voor de foto’s 

 

Afscheid van Gerard Lelieveld

Vandaag hadden we een speciaal optreden staan, dit keer niet op een feestje of partijtje maar op een afscheid. Wij hebben afscheid genomen van Gerard Lelieveld, vader en schoonvader van Wim (onze buschauffeur) en Lia (onze fotograaf). Gerard was een groot fan en droeg de club een warm hard toe. Grote wens van de familie was om nog een keer van onze muzikaliteit te mogen genieten in het bijzijn van Gerard. Dus daar hebben we gehoor aan gegeven.
We verzamelde bij de Vrolijke noot om met de bus naar de begraafplaats te gaan. Het was een prachtige dag en gelukkig had Bert voor voldoende water gezorgd. Na de dienst namen wij plaats op een mooie plek op de begraafplaats waar we een laatste ode ten gehore brachten terwijl Gerard met zijn gevolg naar zijn laatste rustplaats werd gedragen. We speelde Adios, Lieveling, Het dorp en You’ve got a friend als afsluiter. Hierna hebben wij als groep ook nog even afscheid genomen, Margareth had voor een prachtig bloemstukje gezorgd. Daarna was het condoleren en na een kopje koffie en een plakje cake vertrokken we weer met de bus.
Ik kan wel zeggen dat het heel bijzonder was, dat we op zo’n kort termijn iedereen bijeenkregen, bazen vrijaf gaven, terug gereden werd van vakantie, en mensen bereid waren om in te vallen. Wat een saamhorigheid toch en een hecht gevoel. En ook bijzonder dat je zo’n intiem moment mag bijwonen en daarin een betekenis kan hebben door muziek te maken.
Eenmaal terug op de Vrolijke noot is de magie weer weg en gaat iedereen weer verder wat hij en zij moet doen en dat is ook goed, Life goes on. 

Blaasknarren bij de Rolstoel4daagse in Zoetermeer 18 mei ’17

Vandaag was het zover na driedagen wandelen door de bewoners van verzorgingstehuis WelThuis Buytehage in Zoetermeer was de laatste avond van de rolstoel4daagse aangebroken. Dit is natuurlijk een feestelijk gebeuren en verdiend een muzikaal onthaal, hiervoor waren wij Blaasknarren uitgenodigd, en wij houden wel van een feestje.

We verzamelde bij De Vrolijke Noot om vervolgens met de spelersbus, niet alleen voetballers hebben deze, gezamenlijk naar Zoetermeer af te reizen. De sfeer zit er dan alweer meteen in.
Aangekomen op de bestemming hebben we de instrumenten in elkaar gezet en al na een paar nummers buiten spelen kwamen de eerste wandelaars al binnenrollen. Toen de laatste ook gearriveerd was kon het feest binnen echt losbarsten. We speelde de eerste set ondertussen werden de medailles en oorkondes uitgereikt. De zaal ging los. Iedereen was wel even toe aan een drankje dus hielden we een korte break. Vervolgens zette we daarna nog een muzikale set neer met onze solo- baritonist Harmen, dit werd zeer gewaardeerd door het publiek en kreeg iedereen de smaak te pakken. Het werd doller en doller, er werd gezongen op Wie is Loesje, en zelfs na vier dagen wandelen werd de polonaise ingezet, het dak ging eraf. De Blaasknarren zouden De Blaasknarren niet zijn dat er na een laatste nummer, nog een laatste nummer om uiteindelijk een allerlaatste nummer in te zetten. Moe maar voldaan gingen de bewoners naar bed en De Blaasknarren gingen met de bus weer naar De Vrolijke Noot.

Ik mag wel zeggen dat we terug kunnen kijken op een leuk optreden met spontaan publiek.
Dank voor de fotograven Lia, Martin en Bert. En natuurlijk ook voor het multitasken van onze buschauffeur alias muzikaallei(ij)der en trombonist Hennie, die ons veilig vervoerd en begeleid heeft. Op naar 17 juni in Sassenheim wordt vast net zo gezellig.

Yvonne Schaareman

 

Klik hier voor de foto’s 

 

Dweilfestival bij De Haringkoppen in Vlaardingen

Wat een mooie zondagmiddag! Vandaag sinds lange tijd weer eens een optreden met De Blaasknarren, en wel bij De Haringkoppen uit Vlaardingen die een festival georganiseerd hadden. We verzamelden uiteraard weer bij “De vrolijke noot” rond 12.00 uur. Willem had de bus al klaar gezet voor vertrek. Lia ging mee om foto’s te maken dus het team was compleet.
Aangekomen bij Het Prikkewater Packhuys te Vlaardingen stond er voor iedereen een goedverzorgde lunch klaar een heerlijk kopje soep en een reuze keuze aan broodjes.

Wij stonden voor half 3 op het programma, en konden zo nog naar andere bands kijken en luisteren, nou dat loog er niet om. Wat werd er heerlijk muziek gemaakt en ook hier en daar een polonaise en werd er gedanst. We stonden klaar voor het eerste setje en het dak ging eraf, iedereen speelde lekker en ontspannen, het publiek kregen we ook van de stoel, en na afloop hier en daar nog zelfs wat complimenten. Ook waren onze vaste fans weer van de partij, Ada, Sabrina, Mark, de man van Mary, de zus van Mary, en dochter van Mary met haar vader. ja zelf de voorzitter met zijn vrouw.

Als verassings-act was er nog een zanger (zijn naam is ons even ontschoten sorry..) de sfeer zat er goed in, polonaise, dansende mensen. Heel gezellig. De sfeer was echt top! Onze tweede set was ook weer een feestje wel op een andere podium maar dat mocht de pret niet drukken. Nadat de verlichting wat hoger werd gedraaid konden we beginnen, een nieuw nummer “Why tel my Why” kwam goed uit de verf. Mede dankzij Hans Dubbelaar die inviel op bariton, voor onze Harm die helaas niet mee kon spelen. Ook deze set ging er bij het publiek prima in. Nu wachten op de prijsuitreiking. Eigenlijk deden alle 6 bands niet voor elkaar onder, dus eigenlijk had iedere band de prijs kunnen winnen. MAAR er kan er maar 1 de beste zijn en dat waren…
De Pierewaaiers uit Oosterhout. Gefeliciteerd! Voor iedere band stond er een doos klaar met allerlei lekkers aan drank en speciale Vlaardingse koekjes. Wat was dit een geweldige middag mede dankzij de goede organisatie van De Haringkoppen, Dank je wel.

En zoals beloofd.. WIJ KOMEN VOLGEND JAAR WEER!

Wilfred Wassink

 

 

Klik hier voor de foto’s